14 август, 2013
24 май, 2013
На 22. май 2013 г. в читалнята на ДА - Габрово, бяха връчени благодарствени грамоти на дарителите на архива.
Заедно с другите отличили се в това родолюбиво дело, грамота получи и протойерей Стефан Стефанов.
От своя страна, отецът подари екземпляр от новата си книга "ХРАМ СВЕТА ПАРАСКЕВА ВРАНИЛОВЦИ" на всички присъстващи.
Заедно с другите отличили се в това родолюбиво дело, грамота получи и протойерей Стефан Стефанов.
От своя страна, отецът подари екземпляр от новата си книга "ХРАМ СВЕТА ПАРАСКЕВА ВРАНИЛОВЦИ" на всички присъстващи.
Излезе от печат петата книга от поредицата на отец Стефан посветена на храмовете, параклисите и манастирите в Габровска духовна околия. Заглавието на книгата е "ХРАМ СВЕТА ПАРАСКЕВА ВРАНИЛОВЦИ".
Книгата бе официално представена на 19 /неделя/ май 2013 г. в храм "Света Троица" - Габрово от 10.00 ч. след неделната Света литургия.
Всички пожелали да се сдобият с книжното тяло, получиха безплатен екземпляр.
Специални благодарности на наследницата на първите свещеници в храма и свещеническата щерка Боянка Стефанова, пожелала написването на тази книга и най-много допринесла за осъществяването на това богоугодно дело.
Книгата бе официално представена на 19 /неделя/ май 2013 г. в храм "Света Троица" - Габрово от 10.00 ч. след неделната Света литургия.
Всички пожелали да се сдобият с книжното тяло, получиха безплатен екземпляр.
Специални благодарности на наследницата на първите свещеници в храма и свещеническата щерка Боянка Стефанова, пожелала написването на тази книга и най-много допринесла за осъществяването на това богоугодно дело.
26 април, 2013
30 март, 2013
Дните
Безпризорни
са дните
Безответен
смеха
Малко
пъргаво жито
Сръчен
сърп на луна
На
мечтите в безкрая
На
звездите в праха
Шляпат
боси копита
Пее
волна душа
Непонятно
начало
Пъстро
цвете с крила
Безметежие
бяло
Лековити
слова
Премирени
със мрака
И загърнати
в стих
Насред
късното лято
Лягат
в погледа тих
Стефан
Стефанов
30.03.2013
г. GBBG
25 март, 2013
Постът в цифри
Постът в цифри
Изключителната
важност на поста при Православието е засвидетелствана както от многобройни
изказвания на свети отци, аскети, постници, пустинници и благочестиви старци,
така също и от строгата подредба, сериозната продължителност и големия брои на
постните дни извън установените: Велики, Петрови, Богородични и Коледни пости.
Защо
светата ни Църква държи толкова много за спазването на постите? Отговорът е
изключително простичък и ясен. През време на поста, людете ограничават своята материална човешка природа
и се повдигат, току да достигнат ангелските чинове. Въздържанието от храна,
общение между половете, контролът над сетивата и страстите, тъй променя
духовният облик на хората, че те засияват и се озаряват като едни ангели. Не
случайно пиша в множествено число, защото когато цялата християнска общност
пости, даровете придобити от този общ подвиг са много по-осезаеми, спрямо този,
който пости сам.
Никак
не е за пренебрегване постоянната атака срещу постещите вярващи християни от светски среди с псевдонаучни аргументи и от
протестантски и сектантски такива с псевдобогословски. Има дори призиви от определени
парахристиянски деноминации за отпадане на поста въобще.
Позволете
ми да ви представя един прелюбопитен документ от църковните архиви, с който да
илюстрирам гореказаното и от който да се придобие ясна представа за тогавашната
църковно-религиозна реалност. Документът е от 1916 г., а според данните от него броят на
постещите през Великия пост в Габрово са 8 428 човека, което се равнява на
почни цялото тогавашно население. Най-близките години, до тази, за които се
намират данни от Национален
Статистически Институт,[1] „citypopulation.de“,[2] „pop-stat.mashke.org“,[3] Географски институт при БАН[4] са: 1910 г., тогава населението на Габрово е наброявало 8 423
души и 1934 г. когато населението вече е било 13 668 души.
Оставям
изводите за вас скъпи приятели.
О. Стефан
25.03.2013 г. Габрово
Сведения
За броятъ на причастниците и изповедниците в Габровската духовна околия през Велики, Петрови, Богородични и Коледни пости
За броятъ на причастниците и изповедниците в Габровската духовна околия през Велики, Петрови, Богородични и Коледни пости
Енория
|
Градче или село
|
Брой на причастниците
|
Брой на изповед
ниците |
Забележка
|
|||
Велики пости
|
Петрови пости
|
Богоро
дични |
Коледни пости
|
||||
Църква
Свети Йоан Предтеча
|
гр.
Габрово
|
2544
|
35
|
1035
|
1448
|
||
„ Св. „ Богородица
|
„
|
3500
|
380
|
2645
|
2800
|
||
„ Св. Троица
|
„
|
2384
|
-
|
739
|
1193
|
||
„ Рожд. Пр. Богородици
|
с. Мичковци
|
238
|
16
|
116
|
285
|
||
„ Св. Атанасъ
|
„ Жълтешъ
|
1311
|
-
|
683
|
946
|
||
„ Св. Пророк Илия
|
„ Боженци
|
349
|
10
|
143
|
568
|
||
„ Срет. Господне
|
„ Кметовци
|
733
|
-
|
324
|
357
|
||
„ Св. Никола
|
„ Поповци
|
1330
|
-
|
454
|
760
|
||
„ Вв. Пр. Богородица
|
„ Раховци
|
400
|
1
|
202
|
295
|
||
„Св. Параскева
|
„ Враниловци
|
1424
|
58
|
883
|
811
|
230
|
|
„ Рожд. Пр. Богородици
|
„ Козирогъ
|
1510
|
-
|
842
|
644
|
||
„ Св. Арахангелъ
|
„ Трънито
|
529
|
-
|
410
|
301
|
||
„ Св. Димитъръ
|
„ Гарванъ
|
894
|
23
|
289
|
184
|
192
|
|
„ Св Бесребреници
|
„ Топлешъ
|
902
|
3
|
310
|
1019
|
35
|
|
„ Св. Арахангелъ
|
„ Кая башъ
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Няма църкова
|
„ Покр. Пр. Богородици
|
„ Топлешъ
|
785
|
6
|
250
|
457
|
51
|
|
„ Св. Йоан Предтеча
|
„ Балани
|
382
|
-
|
283
|
127
|
||
„ Св. Никола
|
„ Саботковци
|
760
|
110
|
330
|
378
|
||
„ Св. Параскева
|
„ Лесичарка
|
1669
|
6
|
320
|
1030
|
||
„ Св. Йоан Рилски
|
„ Бичкиня
|
756
|
2
|
654
|
721
|
||
„ Св. Арахангелъ
|
„ Нова Махала
|
1080
|
-
|
-
|
280
|
||
„ Св. Димитъръ
|
„ Златари
|
776
|
4
|
386
|
444
|
2
|
|
„ Св. Димитъръ
|
„ Етъръ
|
120
|
-
|
350
|
460
|
||
„ Вв. Пр. Богородици
|
„ Армени
|
768
|
30
|
400
|
1200
|
30
|
Гр. Габрово 1/II 1916 година
Габровски арх. Наместникъ Сокол. Христо Т. Вуцов
***
Забележки: В
горната таблица е допуснато е едно повторение - село Топлеш е вписано два пъти.
Вярното му място е след храм „Покров на Пр. Богородица”, а след храм „Свв.
Безсребреници” ще трябва да стои с. Недевци.
В село Златари
никога ни е имало църква, да се чете Копчелии.
Кая баш е днешното Здравковец.
/о. Стефан/
19 март, 2013
Вкусите и видите, яко благ Господ!
„Вкусите и видите, яко благ Господ!”
/Причастен/
Чрез този настоятелен и в същото
време изключително простичък призив се обяснява цялата главозамайваща и твърде
усложнена наука, наречена богословие. Това e най-добрият пример за същността на вярата, религията и Бога! Никакви
свръх сложни теории, никакви ослепителни доктрини и никакви, ама наистина
никакви витиевати сказания не са в състояние да обяснят Необяснимия. Никакви
супер апологетични аргументи, никакви зашеметяващи мисионерски подвизи и
никакви, ама никакви перфектни догматически постулати не са в състояние да се
противопоставят на същината на това изречение. Единствено единението с
Бога, причащаването с Него,
придобиването на опитност за Него са възможният начин за Богопознание! Свръх естествената
простото на призива го прави напълно разбираем зов за всяко духовно същество – Вкуси, тоест Опитай.
Това е точното указание за единственото възможно познаване на Бога –
чрез личен опит!!!
Конец и Богу слава!
О. Стефан
19.03.2013 г.
Абонамент за:
Публикации (Atom)