27 октомври, 2023

Фурнаджийска лопата

 


Това е фурнаджийската лопата на баба ми Пена. Ето и една истинска история свързана с нея.

Като млада булка, веднага след сватбата, тръпнала, непретръпнала ето я тя, на вечеря с новата си многобройна фамилия. И тогава прадядо ми Иван, нейният свекър, рекъл: я булка Стефънце, - по нашият край тъй им викат на жените, по име на мъжете им: вземи да омесиш и изпечеш хляб за синца ни. Скочила баба ми като ужилена, заключила се в стаята с нощвите и цяла нощ месила и премесвала, втасвала и превтасвала, пекла и допичала, но на сутринта, на закуска, сложила димящите самуни на паралията.

Благословил прадядо ми, разчупил хляба, опитал и рекъл: браво булка, много ти е хубав хлябът. Зарадвала се баба ми, камък и паднал от сърце. А прадядо ми продължил: от сега нататък ти ще месиш хляба за домочадието. Плакала ли е баба ми, радвала ли се е, не е твърде известно, но от тогава тя, два пъти в седмицата е месвала и пекла хляб за многобройният си нов род.

Такива ми ти истински истории от туй ми чудно село Чавей.

 

Ял от бабините хлябове,

внук Стефан 27.10.2023 Чавей

Няма коментари:

Публикуване на коментар